lördag 15 januari 2011

Fröer 2011

Grönsaksbloggen är inte död, den bara vilar sig lite. Men nu har jag i alla fall skickat efter årets fröbeställning hos Runåbergs. Det fanns en hel del fröer kvar från förra året, men det här behövde kompletteras. En portion av vardera:

Bondbönor Hangdown
Bondbönor Masterpiece Green Longpod
Brytbönor Speedy
Störskärbönor Eva
Sommarsquasch Dark Fog,
Vintersquasch Buttercup
Dill Tetra
Persilja Grüne Perle
Spenat Matador
Palsternacka Student
Bladkoriander Santo
Körvel
Salvia
Basilika Genovese

Fröna till Västersåsgurka var slut, dem ska jag komplettera med senare. Jag tänkte så ganska mycket gurka för att ha till syrning. Har under hösten och studerat syrade grönsaker, dels i Schweiz och dels på Eldrimner i Ås utanför Östersund. Planen är att även syra vitkål, rödbetor, morötter och eventuellt skärbönor.

Även salvia tänkte jag så ganska många plantor av, för jag har snöat in på friterad salvia.

1 kommentar:

Anna sa...

Hej! Fortsätt gärna skriva på din blogg. Det är intressant läsning. Även jag brukar köpa Runåbers fröer, men i år beställde jag mina fröer från Frö med posten. De har också Runåbergs fröer, dock inte lika stort sortiment. Skriv gärna mer om hur du syrar dina grönsaker. Det är jag nyfiken på. Mvh Anna