tisdag 19 maj 2009

No-digging - täck med tidningar i stället


I mitt köksfönster står några lovande plantor av squasch, gurka, broccoli, vitkål, savoykål och rödkål. Tyvärr har jag ingenstans att sätta dem.

Som ni har läst tidigare, är odlingsjorden på vårt nya ställe helt inflätad av svårartade, fleråriga ogräs. Det riktiga grönsakslandet är nu täckt av 90 kvadratmeter svart täckväv, som förhoppningsvis ska kväva ogräsen.
Tills vidare odlar jag lite potatis, lök och annat i en upphöjd blomrabatt. Men den räcker ju inte till kål och squasch.
Nöden är uppfinningarnas moder. Jag har ju tidigare predikat om hur utmärkt effektivt det är att täcka jorden med gamla tidningar.
Det är bara att lägga ut dem på gräsmattan, tidigt på våren innan gräset börjar växa. Efter ett par månader har du en finfin odlingsbädd där du kan sätta kraftiga växter som squasch och broccoli.
Radhus-Anna vittnar om att taktiken fungerar alldeles utmärkt. Men hon startade tidigt i april och utgick från en välskött gräsmatta.
Jag bredde ut ett gäng gamla tidningar över en gammal kompostlimpa, som numera är övervuxen av diverse ogräs, dock inte fullt så svårartade som i själva grönsakslandet.
Planen är att köra ner squasch-, gurk- och kålplantor rätt igenom tidningspapperet om några dagar. Vi får se hur det funkar, jag ska hålla er underrättade.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror på detta. Om du vill kan du ju sen täcka tidningarna med gräsklipp, ogräsrens eller likn så blir det snyggare och näring sipprar ner till plantorna. Har själv gjort en liknande variant under omplanterade vinbärsbuskar med tidningar och sen tång överst. Hittills har inte kirskålen trängt igenom.
Positiva nyheten är att alla 7 kronärtskocksplantorna har övervintrat. Hälsningar, Ylva

Kinna Jonsson sa...

Hej där! Vilka fina slåttergubbar du hade. Nyfiken på om det blev något med squaschplantorna instoppade i hål i tidningarna? Ha en fortsatt skön sommar och hälsa T.