lördag 10 oktober 2009

Totalt närproducerad Waldorfsallad


Kommer ni ihåg rotsellerin, som jag började förså i februari? Nu börjar de bli klara. Jag skördade de två första i dag. De ser ut som riktiga rotsellerier som man köper i affären, bara lite mindre. Men minst lika vita och fina.

Jag svängde ihop en Waldorfsallad, som jag serverade till lite rökt lax. I Waldorfsalladen ingick även äpplen, som jag plockade ungefär tre meter utanför köket.
Majonäsen hade jag vispat själv, men äggen var tyvärr inköpta. Hönorna ingår i den långsiktiga planen.

Inga valnötter fanns hemma, så jag ersatte med hasselnötter. De var också inköpta. Men i princip skulle jag kunna skörda hasselnötter. Det står ett par, tre buskar på tomten, och jag har även sett enstaka nötter på dem. Om vi hugger ner skuggande granar i närheten kanske det blir lite fler nötter.

4 kommentarer:

Vinlusen sa...

Härligt! Vilken äppelsort är det ni har?

K sa...

Jag ska också ha rotselleri, det har jag aldrig prövat.

Vi hade massor av hasselnötter för ett par månader sedan. Jag läste att de skulle skördas i oktober. När jag tittade efter förra helgen fanns inte en nöt kvar.

Unknown sa...

Rotselleri behöver både mycket näring och mycket värme för att bli riktigt stor. Annars blir de sällan större än en liten knytnäve!

Anonym sa...

Vilken lyxmat!
Viveca