lördag 13 februari 2010

Fröer till år tio

Snön ligger meterdjup. SMHI varnar för snöstorm. Men det kommer en vår, och det är hög tid att beställa fröer. Purjolök och rotselleri måste börja försås om bara ett par veckor.

Jag fick iväg en beställning nyss. Det blev ganska dyrt. Jag bara klickade lite, och vips var totalsumman uppe i 850 kronor. Men om jag lyckas och verkligen odlar fram ätbara grönsaker, så blir det ju en stor vinst jämfört med att köpa grönsakerna i affären.

En av mina trädgårdsgurus, Bob Flowerdew, har gjort kalkyler. Han har kommit fram till att kryddgrönt som persilja, dill och koriander, sallad, broccoli och haricots verts hör till det mest prisvärda man kan odla, om man räknar in både sin egen arbetsinsats och vad det kostar att köpa i affären. Rotfrukter är inte lika lönsamt att odla. Men det kan ju vara kul att ha gjort dem själv.

Några grönsaksfröer har jag kvar sedan förra året, och blommorna som jag beställde ska jag inte besvära er med.

Den här maten tänkte jag odla i år:

Skifte 1, kålväxter och gurkväxter:

Majrova, guldboll
Blomkål, Snowball X
Broccoli, Waltham 29
Grönkål, Peltham brig
Rödkål, Cabeza
Savoykål, Vertus 2
Vitkål, Holsteiner Platter

Inläggningsgurka, Northern piccling
Sommarsquash, Costata Romanesco
Vintersquash, Buttercup

Skifte 2, flockblommiga och lökväxter

Purjolök, Lungo d'Iverno
Salladslök: Lisbon winter hardy
Tidig morot, Amsterdam forcing
Sen morot, Flakker 2
Palsternacka: Halblange weiss
Rotselleri: Bergers weisse kugel
Dill: Tetra
Persilja: Grüne perle
Blandkoriander: Santo
Körvel

(Dessutom tillkommer gul sättlök, röd sättlök och schalottenlök på detta skifte.)

Skifte 3, potatis, sallad och målleväxter

Rödbeta: Bolivar
Mangold: Five colours
Plocksallat: Black seeded Simpson, Red salad bowl, Royal oakleaf

(Här tillkommer också sättpotatis och eventuellt jordärtskockor)

Skifte 4, ärtväxter

Brytböna: Slenderette
Störbrytböna: Neckarkönigin
Bondböna: Imperial Green Longpod
Spritböna: Borlotto lingua di fuoco nano

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter gott, redan nu på fröpåsestadiet!
Viveca

Min rosendröm sa...

Va kul att läsa vad du planerar att odla. SJälv är jag bara på planeringsstadiet ännu. Vi får se vad det blir.

Hälsningar
Nina

Gitto sa...

Spännande och ambitiöst!

Förra året tog jag ut mig lite i trädgården så i år blir det bara

mycket, mycket mangold: det godaste jag vet och omöjligt att få tag på på Ekerö (åka in till stan är jobbigt).

zucchini: växer så det knakar och ratatouille är ju gott.

mynta: fanskapet växer ju i alla fall, kanske kan det slå ut kirskålet?

koriander till Magnus stora förtret.

Samtligt ska rådjurssäkras med trampminor, taggtråd och snaror. Fångar jag ett rådjur på köpet är söndagsteken iaf kirrad.

Kram från oss här ute på Munsö!

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Skoj!

När får jag mina tips?
Jag har läst en trädgårdsdesign-bok, och skall designa hela trädgården. Men det ska vara lättskött. Ska nog köpa bärbuskar och fruktträd i år dessutom.

Fröken Dill sa...

Bra val av vintersquashsort. jag har odlat samma flera år och har aldrig blivit missnöjd. Det är dessutom en utmärkt sort att lagra. Jag åt upp min sista från odlingen 2009 igår och den var perfekt!
Här hemma har chili, några tidiga tomater och rotselleri redan kommit upp och snart ska jag så flera sorters tomater, purjolök och kryddväxter. KUL!
Tycker fröken Dill

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Vän av ordning undrar ju om det händer lika litet i landet, som på den här bloggen,

Tomas sa...

Visst är det härligt med grönsaker man odlar själv.

Har precis startat min egen blogg.
http://odlagronsakerilada.blogspot.com/
där har ni ett instrument för att odla precis vad som helst med eller utan trädgård.