måndag 25 april 2011

Rivstart i värmebölja

För tre veckor sedan åkte en man skidor tvärs över sjön. För två veckor sedan drev isflaken. Och för en vecka sedan startade jag odlingarna.

Ni kan kalla mig gambler; det kanske kommer ett bakslag i väderleken så att potatisblasten fryser. Men jag har läst väderleksrapporterna noga; jag tar en kalkylerad risk, som det heter.

Landen blev ju höstgrävda i höstas och första helgen i april krattade jag till dem lite. Med hjälp av vännen Vinlusen markerade jag upp fyra bäddar med pinnar och snören. Rakt ska det va.

På det land som kallas första skiftet satte jag ingenting. Jag bara gödslade med en säck brunnen stallgödsel. I stället sådde jag sju sorters kål i en pop-up inomhus. De ska planteras ut om några veckor. Mer om dem då.

På det land som kallas andra skiftet satte jag:
Plocksallat av sorterna BS Simpson, Royal Oakleaf och Red Salad Bowl.
Palsternacka av sorten Student.
Tidig morot av sorten Amsterdam Forcing.
Sättlök, dels schalottenlök, dels en blandad påse från Nelson som innehöll gul lök, röd lök och silverlök.
Perilja, Grüne Perle
Dill
Koriander
Spenat

På tredje skiftet satte jag potatis.
Amandine,
Cherie (två snobbpotatisar)
Marine (en mycket tidig)
Jag har lagt en fiberduk över potatisen, ifall, ifall det blir frost. Den ska jag flytta till kålodlingen senare, när kålplantorna är utplanterade. På så sätt skyddas de mot kålfjärilslarver.

På fjärde skiftet

Bondbönor Treefold White
Sockerärtor
Där ska så småningom kompletteras med ett par andra mera känsliga bönsorter.

I kryddlandet satte jag ut rosmarinen, som har stått inne över vintern och så sådde jag lite dansk körvel och lite blommor. Jag ska fröså salvia och basilia lite nästa helg.

Inomhus sådde jag även några tomatfrön, en sort som jag har fått i reklam som heter Golden Sunrise.

Annars har största sensationen i påskhelgen varit att vi har kunnat njuta av sparrisen för första gången. Varsin stängel på påskdagen, två var på annandagen. Vi doppade dem i ett löskokt ägg, som var preparerat med en klick smör och en skvätt vinäger. Det var sensationellt gott. Jag ska nog utöka sparrisodlingen, för det känns så lyxigt att kunna gå ut i trädgården och skära sin egen sparris. Det ska jag göra nu ända fram till midsommar.

Och efter sparrisen - rabarber. En stjälk från varje planta räckte till en liten hallonröd kompott som jag lade ovanpå en vaniljpannacotta.

Inga kommentarer: