lördag 15 augusti 2009

Så tillreder jag mina grönsaker

Jag får dåligt samvete, för jag har försummat bloggen på grund av den påträngade verkligheten. Nu verkar en av mina adepter, Messerschmitt, ha lite problem med själva skördandet. Det är ju annars både lättare och roligare än att få liv i grönsakerna från början.

Min skörd i år är ytterst blygsam, eftersom jag paniksådde i en upphöjd blomrabatt under ett jättelikt äppelträd. Alldeles för lite sol, för lite fukt och för mycket äppelträdsrötter.

Men några potatisar har jag fått, Amandine och Marine. De är faktiskt sensationellt mycket godare än köpepotatisar. Den enklaste och godaste är att ånga dem med hjälp av en liten ångtillsats som man sätter i en kastrull. Det tar en kvart ungefär. Ibland gör jag potatissallad, blandar de kokta eller ångade potatisarna med en majonäs, smaksatt med lite kapris och gräslök. I dag råstekte jag potatisen, det blev också mycket lyckat.

Jag är lite osäker på hur det stora potatisracet egentligen avlöpte. Är det någon som gör anspråk på segern? Jag gör det definitivt inte, jag började skörda först i slutet av juli.

Sockerärtorna ångar jag också, cirka fem minuter. Det är väldigt viktigt att plocka dem tidigt, när skidorna fortfarande är späda och goda och innan själva ärtorna har blivit för stora. Om det har hunnit gå för långt, kan man sprita ut ärtorna och äta dem, och slänga skidorna, för de är bara goda när de är späda.

Bondbönorna måste man skala, det vill säga pilla ut fröna ur de stora, skumgummifodrade skidorna. Jag brukar ånga bondbönornas frön också, cirka tre minuter. Sedan slungar jag dem i lite olja, kryddad med vitlök och gärna lite persilja eller koriander. Noggranna människor skalar fröna, men det har jag inte tålamod till. Det blir gott ändå.

Sallaten har lyckats bäst av allt i år. Jag har sått flera olika sorter, och de som har lyckats bäst är en ljusgrön och en röd plocksallat. Dem sköljer jag och torkar noga. Sen river jag dem i småbitar och blandar med en senapsvinägrett: en del äppelcidervinäger, tre delar olivolja, lite salt, lite peppar, lite hackad vitlök och hackad fransk dragon och en stor tesked fransk senap.

Och så har jag plockat sex liter svarta vinbär, som jag kokte sylt på i dag med hjälp av färdigköpt syltsocker (lite fusk, men ibland behöver man genvägar).

Och så har jag plockat lite krusbär, men det blev väldigt lite på den enda busken som har överlevt mjöldaggspandemin.

Och så har jag plockat en hel korg full med gulkremlor och mandelkremlor och fyra kantareller i dag, och stekt i lite smör.

Och om en vecka eller två är det dags att skörda Gyllenkroks Astrakan.

Det är inte så väldigt långt kvar till Hugh på River Cottage.

1 kommentar:

Anonym sa...

Apropå kremlor: Vilken svampbok tycker du att man ska köpa? Frans älskar svampplockning, så jag skulle vilja utöka kunskaperna till mer än soppar, trattisar, röksvampar och kremlor.
Viveca