lördag 7 februari 2009

Min beställning - hela listan

Nu har jag beställt årets fröer från Runåbergs. Gul lök, purjolök och rotselleri hade jag redan. Morötter ska jag köpa från Nelson, liksom gröngödsel. Och så tillkommer potatis och jordärtskockor.

Här är hela listan:

Skifte 1, kålväxter:

Broccoli, Calabrese
Rödkål, Cabeza
Savoykål, Vertus 2
Vitkål, Brunswick
Rättika, China rose
Rädisa, French breakfast
Inläggningsgurka, Northern pickling
Sommarsquasch, Costata romanesco
Vintersquasch, Kroshka

Skifte 2, Lökväxter och flockblomstriga:

Rödlök, Long red Florence
Palsternacka, White gem
Dill, Tetra
Persilja, Grüne Perle
Bladkoriander, Slowbolt
Plocksallad, Black seeded Simpson

Skifte 3, potatis och målleväxter:

Rödbeta, Bolivar
Mangold, Erbette

Skifte 4, bönor och ärtor:

Bondbönor, Express
Bondbönor, Imperial green longpod
Brytbönor, Slenderette
Spritbönor, Borlotto lingua di fuoco nano
Störbönor, Neckarkönigin
Sockerärtor, Norli

3 kommentarer:

K sa...

StörBRYTböna skulle jag nog specificera Neckarkönigin som.

Och om du vänder dig till förstagångsodlare så borde du specificera den krångliga typologin med stör-, bryt-, sprit-, etc. Det minns jag att jag tyckte var krångligt eftersom den inte är densamma som kökstypologin. Man säger ju inte att man ska göra soppa på spritbönor eller servera störbönor till makrillen.

(Och ordverifieringen blev "peaffic"!)

K sa...

Det är inte för sent att sätta lökfrö?

Grönsaksbloggaren sa...

Jag tror att det funkar att så lök i februari, det är ju ändå zon två. Men jag har inte prövat tidigare, bara använt sättlök.
Det här är min egen lista. Nybörjarna ska få egna och enklare listor sedan. Och så småningom ska de också få lära sig skillnaden mellan skär, bryt, stör, störskär, störbryt, brytskär...