lördag 28 februari 2009

Jag träffar proffs

I veckan var jag på besök hos ett par professionella grönsaksodlare i Järna. Det var inte jag som hade valt dem, utan de hade faktiskt valt att få träffa mig.

Det var ett trevligt möte, men den största behållningen var att få se deras två stora växthus. Det ena är byggt av glas. Där har de tomater på sommaren. Nu var bäddarna helt tomma. De var tommare än vanligt, fick jag höra. Normalt brukar de vara fulla av våtarv - ett ogräs - så här års.

Men numera får myskankorna bo i tomatväxthuset om vintern, så att inte minken ska ta dem. Och ankorna har effektivt ätit upp varenda ogräspartikel.

Det andra växthuset var av plast och fullt av spirande vitlök. De satte den i september, och ska skörda den i april för att bunta ihop och sälja som färsk.

Nu i början av mars ska de så lök och något senare rotselleri. De tyckte jag var lite för tidig som började redan i februari.

Men å andra sidan växer deras försådder snabbare i de ljusa växthusen än de gör i mitt mörka köksfönster.

Inga kommentarer: