söndag 1 februari 2009

Startkit i födelsedagspresent

I dag var jag på ett trevligt födelsedagskalas (tack D och U). Vi tog med oss en present, som vi hoppas ska få igång värden till grönsaksodlare.

Han fick en förgroningslåda av pop-uptyp plus ett par fröpåsar. Vi valde broccoli, squasch och majs. Visserligen är det inte de mest triviala nybörjarkulturerna. Men de är tillräckligt lätta, och det här handlar om en barnfamilj, och jag tror att barnen uppskattar både broccoli och sockermajs.

Värden missade att höstgräva upp ett land i gräsmattan i höstas. Jag har därför en plan att han ska använda en no-dig-metod: han ska strö ut lite bränd stallgödsel direkt på gräsmattan och täcka med fuktiga tidningar, förankrade med tyngder. Sedan ska han slänga på lite gräsklipp efter hand som han klipper övriga gräsmattan. Och simsalabim: i början av maj, när det är dags att plantera ut de försådda plantorna är landet klart och han kan bara göra hål i tidningsresterna och peta ner plantorna.

Hoppas det funkar, han får bli min försökskanin.

Landet ska alltså ha en bredd på 1,2 meter och valfri längd. Längden ska helst ligga i nordsydlig riktning.

Men var lugn. Jag återkommer med instruktioner när det är dags.

Inga kommentarer: