lördag 21 februari 2009

Sortera efter datum


Nästan som julafton känns det att öppna paketet som kom från Runåbergs fröer i veckan.

Jag har fått nästan alla påsar som jag har beställt. Ett par ska Runåberg komplettera med så småningom, i något fall har de bytt ut sorten.

Jag har ju skrivit en utförlig frölista förut här på bloggen. Där sorterade jag efter vilka skiften som varje växt ska odlas på. Det är viktigt på längre sikt för att undvika sjukdomar, för att tillvarata näringen och för att få bra struktur på jorden.

Men nu har jag sorterat alla fröpåsarna enligt ett annat system: efter datum när de ska sås. Tanken är att det ska underlätta när det blir dags:

Såhär ser den nya listan ut:

Försådd inomhus 1 april och 15 april:

Dill
Bladkoriander
Sallad
(tre plantor vardera vid varje tillfälle)

Direktsådd 1 maj:

Rädisa
Palsternacka
Bladpersilja
Dill
Koriander
Sockerärt
Bondböna
(det går att så ett par, tre veckor tidigare i södra hälften av Sverige, men jag får tillträde till mitt nya land första maj)

Frösådd inomhus 1 maj:

Rödkål
Vitkål
Broccoli
Squasch
Gurka
Sallad

Direktsådd 15 maj

Dill
Koriander
Sallad
Rödbeta
Brytböna
Störbrytböna
Spritböna

Direktsådd juni, juli, augusti

Dill
Koriander
Sallad
Mangold
(Mangolden på platsen där nypotatisen tagits upp. Dill, koriander och sallad varannan vecka hela säsongen.)

Inga kommentarer: