tisdag 10 mars 2009

Odla trendigaste grönsakerna

Jag var på champagnetillställning med White Guide igår. Där släpptes alltså Sverige ledande restaurangguide.

De listar drygt 500 av landets bästa restauranger. Dessutom skriver de om olika trender som de har uppmärksammat i restaurangbranschen.

Och tro mig, de har verkligen koll. De trender som finns på lyxrestaurangerna och i White guide just nu, kommer att spridas genom folklagren de närmaste åren.

Mina läsare kan så grönsakerna redan nu i vår, och på så sätt vara verkligt moderna framåt hösten.

Här är några grönsaker som White Guide anser ligger i tiden:

Blomkål
Fänkål
Gulbeta
Kålrot
Kålrabbi
Majrova
Purjolök
Rotselleri

Överhuvudtaget ser de en trend för jordnära, ekologisk och närproducerad mat. En av de främsta restaurangerna serverar grönmögelost och färskost från en namngiven kossa. Hon heter Pärla.

Min tolking är att vi som odlar egna grönsaker är på väg att bli riktiga trendsetters.

Själv tror jag att rättika snart blir väldigt hett också.

2 kommentarer:

K sa...

Du har alldeles rätt vad gäller rättikan! Dessutom har de missat brysselkål som kommer att bli en angenäm plåga.

Gulbeta, purjo och kålrot är redan hopplöst ute. Fänkål kan nog hänga med något år till.

Grönsaksbloggaren sa...

En riktig trendsetter har talat.