söndag 19 april 2009

Gräslökens bästa tid är nu


Jag har ju tidigare skrivit om att palsternacka och jordärtskocka är de första primörerna i svenska grönsaksland, för dem gräver man bara upp så fort tjälen går ur marken.

Men den första primören som sticker upp över jorden är definitivt gräslök. Våra tuvor hade redan vuxit till ett par decimeter när vi besökte landen i påsk.

Av någon anledning har svenska folket fått för sig att midsommarafton är det perfekta tillfället att frossa i sill, gräddfil och gräslök. Det är fel. Då har gräslöken ofta börjat blomma och blivit lite sämre. Visserligen kan man klippa ner den, pilla bort de blommande stänglarna och fortsätta äta gräslök ända fram till hösten.

Men gräslökens allra bästa tid är nu. Nu är bladen friska, skira, smaragdgröna, lökfräscha ...

Sill, ägg, gräddfil och stora drivor av gräslök är perfekt säsongsmat i april. Jag skulle också vilja rekommendera klassisk gubbröra: hackade hårdkokta ägg, lite kaviar, hackad ansjovis och massor av hackad gräslök.

Eller rulla in stekta abborrfiléer i massor av hackad gräslök, och servera på toppen av en jordärtskockssoppa! Säsongigare kan det inte bli.

Det skulle i så fall vara om man får tag på ramslök, också en aprilprimör. Den finns både i odlad och vild form.

En annan vild aprildelikatess är förstås nässlor, som har funnits att plocka i ett par veckor. Och kirskålen har precis kommit upp, såg jag i går.

Passa på, för det dröjer ett helt år till nästa omgång aprilprimörer!

2 kommentarer:

Kurt sa...

Perenna lökar som ramslök och kajplök är ju något som fler borde odla, då får man en snabb start i trädgården på våren.

Grönsaksbloggaren sa...

Hej Kurt!
Kul att få kommentar från en vilt främmande människa. Jag lyckas inte klicka mig fram till din blogg.
Vet du var man kan få tag på frön eller kajplök? Ramslök har jag ju hört att folk odlar även utanför Gotland, och jag vet själv ett bra ramslöksställe i Stockholmstrakten. Men kajplök trodde jag bara funkade på riktigt kalkrika ställen som Gotland. Går kajp att köpa, och så fall som frön eller plantor? Och har du några bra recept?